Tiedote reiningin tulevaisuudesta Suomessa

FEI ilmoitti yleiskokouksen tiedotteessaan 17.11.2021 poistavansa FEI statuksen lajilta reining. Vuosia jatkuneiden neuvotteluiden kariuduttua päätös ei ollut yllätys. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että reining-lajin arvokisojen järjestäminen FEIn puolesta tulee päätökseen. FEI on antanut tukensa paikallisjärjestöilleen (Suomessa Ratsastajainliitto) jatkaa lajin parissa.

Suomessa reinereiden järjestönä toimii edelleen kuten tähänkin asti NRHA Finland. NRHA Finland on lajin kattojärjestön NRHA (National Reining Horse Association) USA:n paikallisjärjestö Suomessa (Regional affiliate). NRHA Finland toimii ratsastusseuroista ja -talleista riippumattomana reinereiden edunvalvojana.

NRHA Finlandin tehtävänä on ylläpitää ja kehittää reiningiä lännenratsastuksen lajina, saada lajin pariin uusia innokkaita urheilijoita ja harrastajia. Avustamme reining-kilpailuiden järjestämisessä, opastamme ja ohjaamme jäseniä lajiin liittyvissä askarruttavista asioissa. Teemme yhteistyötä ratsastusseurojen ja -tallien kanssa edistääksemme lajin tunnettuutta Suomessa. Ylläpidämme yhteistyötä pohjoismaiden paikallisjärjestöjen kanssa, koska monet jäsenistämme kilpailevat myös ulkomailla. NRHA Finland on tehnyt vuosia myös yhteistyötä Suomen Ratsastajainliiton kanssa ja on valmis tekemään sitä jatkossakin.

Viimeisen muutaman vuoden aikana laji on saanut paljon nostetta niin kansainvälisellä kuin kansallisellakin tasolla. Vuonna 2019, ennen covid19 pandemiaa, NRHA EM-kilpailuissa Tanskassa oli ennätyksellinen joukko suomalaisia kilpailemassa. Tuolloin Pete Perkiö voitti Suomeen EM hopeaa. Kuluneena vuonna suomalaismenestys sai jatkoa Maria Astikaisen voittaessa kultaa ja Elena Wuorimaan pronssia kisaamissaan mestaruusluokissa NRHA EM-kilpailuissa. Samalla aktiivinen joukko nuoria reinereitä keräsi kisakokemusta kotimaassa seuraavia NRHA kansainvälisiä arvokisoja ajatellen. Toivomme tämän innostumiseen lajiin jatkuvan myös ensi vuonna. Toivomme myös covid19 tilanteen rauhoittuvan, jolloin useammat uskaltautuvat jälleen kotimaan ulkopuolelle suuntaaville kilpailumatkoille. NRHA Finland osaltaan työskentelee jo vuoden 2022 lajitoiminnan kehittämisen kimpussa ja tulee ottamaan aktiivisempaa roolia niin harraste- kuin kilpailutapahtumiin järjestämisessä. Seuraamalla virallista tiedotuskanavaamme verkkosivullamme www.NRHA.fi pysyt mukana lajin toiminnassa.

NRHA tutkii parhaillaan mahdollisuutta myös mantereiden välisten arvokisojen järjestämiseen, tätä varten perustettu työryhmä on aloittanut selvitystyön asian tiimoilta 2020. Arvokisat lajissa reining eivät siis tule katoamaan tulevaisuudessa.

Reining harrastajien puolesta NRHA Finland haluaa vielä kiittää FEI:tä ja Suomen Ratsastainliittoa vuosien tuesta ja avusta lajin kehitykselle ja suomalaisille reining-ratsastajille. Toivomme yhteistyön Ratsastainliiton kanssa lajin eteen jatkuvan tulevaisuudessakin.

LYHYESTI PERUSSEIKAT:

Mikä muuttuu?

• FEI:n alaisia arvokisoja (CRI, EM, MM, WEG) ei enää jatkossa järjestetä lajissa reining.

• 2020 perustettu työryhmä tekee parhaillaan selvitystyötä kansainvälisten ja mannertenvälisten arvokisojen järjestämisestä tulevaisuudessa. NRHA maailmanlaajuisena organisaationa on luonnollisesti kiinnostunut järjestämisvastuusta.

Mikä pysyy ennallaan?

• Suomessa NRHA:n, AQHA:n APHA:n ja SRL:n alaisia kilpailuja tullaan edelleen tarjoamaan kilpailijoille.

• Reiningin SM-kilpailut järjestetään ensi vuonna suunnitellusti ja pyritään järjestämään jatkossakin.

• NRHA:n nykyisiä arvokilpailuja järjestetään edelleen normaalisti, esimerkkinä mm. NRHA European Affiliate Championship (EAC)

• Muita NRHA:n kansainvälisiä kilpailuja kuten Futurity- ja Derby-kilpailut tullaan järjestämään jatkossakin aivan normaalisti.

• Valmennustoiminta tulee jatkumaan lajin parissa niin kotimaisten kuin ulkomaisten valmentajien kanssa.

• Ratsastusseuratoiminta tulee jatkumaan kuten tähänkin asti.

Reining lajina

• NRHA kattojärjestössä on jäseniä lähes 15 000; joista nuoria on yli 1400.

• Suomessa reining on pieni mutta kasvava laji, jolla on oma paikallisjärjestönsä NRHA Finland.

• Lajina reining sopii kaikille ikään katsomatta. Lajia voi harrastaa minkä rotuisella hevosella tahansa.

Miten voin aloittaa lajin?

• Ota yhteyttä meihin, ohjaamme sinut lähimpänä toimivan reiningiä opastavan valmentajan luokse. Suomessa on jo hyvä joukko mm. kesäleirejä niin lapsille kuin aikuisillekin, jotka ovat mainio tapa tutustua lajiin ja sen kautta mukavaan reining-yhteisöön.

• Lisätietoja lajista ja NRHA jäsenyydestä sivuilta www.NRHA.fi

• www.NRHA.com